Om uw webshop goed te laten presteren is complete product content van groot belang. Goede product content zorgt ervoor dat zowel de webshop als de producten beter vindbaar zijn, en dat de (potentiële) klanten precies weten wat ze kunnen verwachten. Uit onderzoek is gebleken dat consumenten hun winkelwagentje achterlaten wanneer product data ontbreekt en specificaties missen. Ongeveer 30 tot 40% van de consumenten heeft weleens een product teruggestuurd vanwege incomplete product data. Naast dat het volledig verrijken van product data ervoor zorgt dat potentiële klanten eerder overgaan tot aankoop, verhoogt het ook de merkloyaliteit.
Complete product content draag eraan bij dat webshops beter gaan draaien en klanten terugkomen. Hoe pak je het compleet maken van product data aan, en welke SEO richtlijnen moet je aanhouden bij het schrijven van producttesten?
Product content verrijken: Tips&Tricks
Een goede product tekst bestaat uit een aantrekkelijke tekst met informatie over het product. Met de juiste trefwoorden worden gebruikt waar de potentiële doelgroep op zoekt, wat onder andere bijdraagt aan een hogere zoekpositie in Google. Naast een unieke aantrekkelijke tekst, zijn het opbouwen van de juiste producttitel, de meta beschrijving, afbeelding en specificaties over het product net zo belangrijk.
1. Zet de doelgroep centraal
Om goede product content te maken moet je goed weten wie je doelgroep is en welke verwachtingen en behoeften zij hebben. Aan de hand hiervan kun je aan de slag met de content. Hier valt ook de tone-of-voice onder (op welke toon spreek je de doelgroep aan?). Denk na over de lengte van de tekst en het toepassen van de USP’s (Unique Selling Points). Simpele goedkope producten waar weinig over te melden is (30 – 50 woorden), zijn korter en bondiger dan complexere producten, die een hogere aanschafwaarde hebben (150 – 250 woorden).
2. Product titel aanpassen
Pas de product titel aan en houd de volgorde Merk-Model-Producttype aan voor de beste vindbaarheid. Wanneer je de producttitel op deze manier opbouwt is het voor de klant direct duidelijk of dat hetgeen is wat hij/zij zoekt.
3. De omschrijving
Laat in de eerste of tweede zin van de alinea de productnaam terugkomen en neem hierbij de exacte producttitel over. Het allerbelangrijkste van een goede omschrijving is dat het makkelijk en snel weg leest. Dit houdt in dat het overzichtelijk, kort en to-the-point moet zijn. Gebruik koppen bij meerdere alinea’s en pas bij kenmerken bullets toe. Dit maakt het overzichtelijk en zorgt dat de omschrijving kort en bondig blijft. Maak gebruik van trefwoorden (ook in de titels/koppen) op een natuurlijk leesbare manier, zo’n 2 procent is voldoende.
4. Het trefwoord & SEO
Het trefwoord bestaat uit het producttype en model/mpn (Manufacturer Product Number) soms aangevuld met specifieke trefwoorden. Laat dit vaak genoeg terugkomen, maar niet te vaak zodat het lekker leesbaar is. De richtlijn voor het herhalen van een trefwoord is 2%. Gebruik de zoekwoordplanner van Google of andere programma’s zoals Ahrefs om trefwoord gerelateerde woorden in de tekst op te nemen waar klanten veel naar zoeken.
5. Product specificaties voor hogere conversie
Product specificaties of kenmerken hebben impact op de conversie van de bezoeker. Hoe completer het product verrijkt is, hoe beter een bezoeker kan verfijnen op het aanbod en hoe sneller het product naar boven komt.
6. De visuele vormgeving
Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen of video’s over je product. Je kan op deze manier de klant aanspreken door foto’s of video’s te laten zien waar een klant het product voor gebruikt. Op deze manier krijgen potentiële klanten een completer beeld van het product.
Wat zijn de effecten van goede product content?
Uit onze praktijkervaring in samenwerking met bol.com en andere onderzoeken blijkt dat goede product content van toegevoegde waarde is. Wanneer (product)informatie op de juiste manier is verrijkt, is er al binnen 4-6 weken resultaat te zien, met een effect van 44 weken. Dit is afhankelijk van de populariteit van de website.
Uitmuntende en complete product content kost tijd en energie. ContentSucces helpt u graag bij het juiste advies voor uw online collectie. Neem gerust contact met ons op.